Behandling

Bevegelsesapparatet har et unikt samspill mellom nerver, muskler og ledd i kroppen vår. Smerter og ubehag i bevegelsesapparatet kan variere fra akutte til langvarige, i ulik alvorlighetsgrad fra person til person. Likhetstrekk med de fleste typer smerter er at det kan påvirke livskvaliteten. Helsen vår er noe av det viktigste vi har og den må man ta godt vare på. Her kan du lese mer om de vanligste plagene i bevegelsesapparatet, relaterte symptomer og hvordan vi kan hjelpe deg. Ta gjerne kontakt med en av våre behandlere dersom du har videre spørsmål rundt dine plager.

Nakkesmerter

Nær halvparten av våre pasienter oppsøker hjelp for ulike nakkeplager. Nakken vår spiller en sentral rolle i bevegelsesapparatet, og vi er avhengig av at nakken fungerer optimalt for å utføre presise bevegelser, holde balansen, samt orienterer oss etter sanseinntrykk fra hørsel og syn. Les mer om nakkesmerter her.

Man drar ofte til kiropraktor grunnet nakkesmerter. Behandling og veiledning kan hjelpe.

Hodepine

De fleste av oss vil oppleve hodesmerter i løpet av livet og ofte er årsakene sammensatt. Hos oss kan du få hjelp til å finne årsaken til din hodepine og få tilrettelagt behandling for dine plager. Ler mer om hodepine her.

Hodepine og migrene

Svimmelhet

Svimmelhet er en følelse av ustøhet, der du ofte får en fornemmelse av at hodet eller omgivelsene beveger seg. En slik bevegelsesillusjon kalles også vertigo. Svimmelhet har mange ulike årsaker, og i noen tilfeller kan symptomene ha sammenheng med plager i muskel- og skjelettapparatet. Les mer om svimmelhet her.

Svimmelhet kan behandles av kiropraktor

Skulderplager

Alle armbevegelser er avhengig av normal, rytmisk bevegelse mellom rygg, skulderblad, kragebein og skulder. Ved feilfunksjoner kan dette forårsake smerter i nakke, rygg, skuldre og armer. Det finnes mange forskjellige skulderplager og grunner til at disse oppstår. Det er derfor svært viktig med en god sykehistorie og undersøkelse for å få rett diagnose og behandling for skulderproblematikk. Ler mer om skulderplager her.

Behandling av skulderplager

Smerter i brystrygg

Spenninger og ubehag mellom skulderblad og i øvre del av rygg rammer svært mange av oss, enten om vi har en aktiv eller passiv hverdag. Smertene kommer oftest av spenninger i muskulaturen, strekk i kapselen mellom ryggvirvel og ribbein, eller av feilbelastning i selve ryggvirvelen. Ofte er smertene lokale i øvre rygg, men kan spre seg rundt med ribbeinet og frem til brystet. Ler mer om smerter i brystrygg her.

Korsryggsmerter

Korsryggsmerter er de vanligste og dyreste muskel- og skjelettplager vi har i Norge. Den er i de fleste tilfeller ufarlig, men de fleste kan oppleve korsryggplager flere ganger i løpet av livet.  Korsryggsmerter har blitt en av de hyppeste medisinske årsakene til sykefravær og koster landet flere milliarder kroner i året. Les mer om korsryggsmerter her.

Korsryggsmerter kan behandles

Bekken- og hofteplager

Bekkenet vårt har flere funksjoner i bevegelsesapparatet. Bekkenet er midtstykket mellom over- og underkroppen hvor det skal overføre vekt fra overkropp til underkropp, virke som en støtdemper mellom rygg og ben og utgjør den benete delen av fødselskanalen hos kvinner. Les mer om bekkenrelaterte smerter her.

Bekken- og hofteplager er vanlige behandlingsrunner hos kiropraktor

Mor og barn

Mange kvinner opplever å få rygg- og bekkenplager under og etter svangerskapet. Under svangerskapet skjer det enorme forandringer med kroppen på kort tid og den gravide er avhengig av et velfungerende bekken og en avbalansert ryggsøyle for å unngå rygg- og bekkensmerter i svangerskapet. I tillegg kan små barn få ulik problematikk i bevegelsesapparatet som følge av fødsel. Les mer om behandling av mor og barn her.

Gravid kvinne hos kiropraktor.

Knesmerter

Knesmerter kan forkomme av flere ulike årsaker. Knærne er store ledd som utsettes for mye belastning i hverdagen, enten du er aktiv med idrett eller ikke. I kneleddet finnes brusk, benstruktur, menisker, leddbånd og slimposer. Les mer om kneproblematikk her.

Behandling av kne hos kiropraktor