Fysioterapi

Brystrygg / Behandling / Fysioterapeut / Drammen by / Et tverrfaglig behandlingstilbud / Drammen Kiropraktikk og Helse / Kiropraktor

Tverrfaglig helseklinikk i hjertet av Drammen

Fysioterapeuten

Fysioterapeuter er offentlig godkjent (autorisert) helsepersonell. Fysioterapeuter har spesialkompetanse på muskel- og skjelettlidelser. samt rehabilitering av skader. Ved Drammen Kiropraktikk & Helse har vi privatpraktiserende fysioterapeut. Dette vil si at du ikke behøver henvisning fra lege for å få behandling. Dette betyr at du som pasient får time raskt- dette for å utrede og behandle problematikk tidlig.

Fysioterapi er et praktisk og tradisjonsrikt fag som er i stadig utvikling og setter krav til akademisk kompetanse, kritisk tenkning og nyskaping. Studiet består av både teori og praksis.

Fysioterapeuter jobber med kropp og bevegelse for å fremme god helse. En fysioterapeut forebygger og behandler skader og sykdommer som gir smerter og/eller nedsatt funksjon i muskel- og skjelettsystemet. Behandling er basert på undersøkelse og vurdering av pasientens problem og hva pasienten selv ønsker hjelp til. Målet er at pasienten kan utvikle, gjenvinne eller holde ved like funksjonsevnen, utnytte egne ressurser og bidra aktivt i å bedre egen helse. For å få til dette er det viktig at pasienten og fysioterapeuten utvikler et trygt og tillitsfullt forhold. Behandlingen er trygg og medikamentfri, og tilpasses pasienten ut ifra best tilgjengelig forskning, fysioterapeutens kliniske erfaring og pasientens preferanser – som er de tre byggesteinene i alle kunnskapsbasert praksis.

Fysioterapeuten behandler er feilfunksjon og smerte i hele bevegelsesapparatet. Her er noen av de vanligste plagene fysioterapeuten utreder og behandler:

• Ryggsmerter

• Nakkesmerter

• Rehabilitering/opptrening etter skade

• Brystryggsmerter

• Bekkensmerter

• Hoftesmerter

• Skulder- og armsmerter

• Kne-, ankel- og fotsmerter

Separator - lys / Et tverrfaglig behandlingstilbud / Drammen Kiropraktikk og Helse / Kiropraktor og fysioterapeut

Hva skjer hos fysioterapeuten?

Hos fysioterapeuten er pasienthistorie og smertebilde en viktig del av undersøkelsen. Her forklarer du med egne ord hva som er grunnen til at du er her og hva som har skjedd. Fysioterapeuten vil da stille en del utfyllende spørsmål for å få så nøyaktig bilde av problemet som mulig. Fysioterapeuten må også orientere seg om arbeidsforhold, tidligere plager og skader, operasjoner, medisinforbruk og hvordan normale daglige aktiviteter fungerer.

Sykehistorien vil bli journalført, som oppbevares i henhold til de kravene som helsemyndighetene stiller til journalføring og taushetsplikt.

En videre undersøkelse starter med at fysioterapeuten inspiserer og analyserer pasientens bevegelsesmønster, kroppsholdning og -bygning og muskulatur. Fysioterapeuten kartlegger deretter funksjonen av muskulatur og bindevev gjennom kliniske undersøkelser og tester. Resultatet fra tester sammen med sykehistorien vil gi fysioterapeuten sin arbeidsdiagnose for å gi den beste behandlingen til pasienten. Trengs mer informasjon, samarbeider fysioterapeuten hyppig med annet helsepersonell ved behov.

Behandling og forebygging

Behandlingen hos fysioterapeuten kan bestå av flere elementer som blandt annet slyngetrening (RedCord), kopping, sportsmassasje, kinesiotaping, annet bløtvevsbehandling og ulike tøyeteknikker. Oppfølgende behandling vil også innebære konkrete øvelser til opptrening i tillegg til rådgivning og informasjon. Råd og tips til tilrettelegging på arbeidsplassen, stressmestring, søvntips og avspenning er også en del av oppfølgende behandling. Behandlingen tilrettelegges etter diagnose og den enkeltes behov. ​

Skulle det vise seg at behandling hos fysioterapeuten ikke er det beste for din diagnose eller du trenger tilleggsvurdering, kan fysioterapeuten samarbeide med  annet helsepersonell ved behov. Dialog med fastlegen er nødvendig i noen tilfeller.

En fysioterapeut kan

• Utrede og behandle ulik muskelproblematikk

• Rehabilitere skader (f.eks. etter operasjon og idrettskade)

• Hjelpe pasienter med forebyggende behandling og trening for å opprettholde kroppens funksjon